gerton.reismee.nl

Roadtrip 2020 deel 5

Dag 9 - Nu Estland nog!

Ja vandaag gaan we weer een landje verder! We rijden langs een oude industriele wijk van Riga om nog wat architectuur te bewonderen. We vervolgen onze weg naar een natuurpark waar we een stuk gaan lopen. Voor het eerst hebben we te maken met klimmen en dalen. Op deze warme dag en met een rugzak vol lunch en water was het dan ook een keertje werken voor ons. We lopen door bossen en langs een kasteel met een groot park eromheen. In de bossen zitten een aantal kleine grotten verstopt. Het biedt wat afwisseling in zowel de wandeling als de landschappen die we tot nu toe gezien hebben. Na een uurtje of 2 wandelen zijn we terug bij de auto en rijden we hoopvol richting het laatste land op ons lijstje, Estland. Ook Estland zit dicht voor Nederlanders maar grenscontroles hebben we tot nu toe niet gezien dus we gokken het erop. Twee uurtjes later rijden we zonder enig probleem Estland binnen. Het land geeft meteen een andere indruk dan Litouwen en Letland. De taal lijkt Fins, de wegen zijn goed, de huizen lijken Scandinavisch evenals de mensen. Als we bij Pärnu zijn aangekomen parkeren we onze auto bij het strand. We koken en eten pal langs de boulevard waarbij we naast elkaar zitten om niet met de rug naar de voorbijkomende mensen te zitten. Dit zorgt voor grappige momenten, waar de mensen opkijken van ons diner in de buitenlucht en wij op onze beurt weer naar de mensen kijken. Het is aapjes kijken voor beide kanten. In alle drie de landen zijn opvallend veel beachvolleybal velden te vinden en ook hier kunnen we er mooi gebruik van maken door met drieën een balletje te slaan. Als we onszelf moe hebben gespeeld lopen we een rondje langs de boulevard. Een paar openlucht barretjes en een café zorgen voor vertier bij de toeristen uit eigen land maar ook Frankrijk, Duitsland en Amerika. Wij zijn juist blij met het openbare toilet en de fontein ernaast die als wasplaats kan fungeren. Terug bij de auto zetten we onze slaapplekken op naast de paar campers en caravans. Met een kampvuurtje, marshmallows en live muziek op de achtergrond beleven we een heerlijk wildkampeer avondje. Ook de vele sterren vergezellen ons en de afwezigheid van de maan lijkt hier meer regel dan uitzondering.

Dag 10 - van het vaste land af

De nachten zijn steeds zachter en dat betekent ook dat we 's ochtends steeds vroeger ons bed uit gestoomd worden. Na een wasbeurt bij de fontein en het gebruikelijke ochtend ritueel rijden we door het toeristische stadje om de leuke huisjes te zien en rijden door richting Virtsu. Vanaf daar brengt de veerboot ons naar het grootste eiland van Estland. Op het bovendek staat een heerlijk koel windje en denk ik weer even aan Noorwegen en Nieuw Zeeland terug. In Estland is het rustig op de weg en zeker ook op het eiland waar weinig wegen zijn is het niet druk met auto's. Als we bij de supermarkt stoppen worden we aangesproken door een Nederlandse man die hier zijn tweede thuis heeft. Hij geeft ons wat tips die ook passen bij ons reistempo. We rijden door naar één van de meest karakteristieke gebouwen van het eiland en wellicht ook heel Estland. In het midden van de enorme akkerlanden staan ineens vijf oude graanmolens op een rij. Wat een ironie om als Nederlanders 4000km te reizen om molens te bekijken. De molens zijn duidelijk bij elkaar geplaatst om toeristen te lokken dus na een paar kiekjes gaan we maar weer door. Verderop vinden we een krater met een doorsnee 110 meter. Bizar om te beseffen dat deze door een meteoriet van één centimeter is geslagen. En dat Estland 0,075% van het landoppervlak beslaat maar wel 4% van de in totaal 118 meteorietinslagen kent. Mooi land dus maar niet veilig. Dat blijkt wel als Paul de waterpoel in de krater van dichterbij wilt zien en tot zijn enkels wegzakt in de blubber. Gelukkig weet hij zijn slippers er nog uit te trekken en is er bij de parkeerplaats een wc om ons en de Multipla een hoop viezigheid te besparen.

Niet veel later arriveren we in Kuressaare, de hoofdstad van het eiland. De stad staat bekend om het puntgave kasteel waar wij een parkeerplaats met strand erachter vinden. Mooie gelegenheid om onze BBQ eens voor de dag te halen en wederom een avondje op het strand door te brengen. Aan een rustig gelegen 'zeemeertje' kijken we uit op spelende gezinnen en uiteraard beachvolleybal velden die in dit geval ook goed gebruikt worden. Als we onze buikjes vol hebben spelen we zelf ook nog een balletje met op de achtergrond het verlichte kasteel. Dankzij de afspoel douches kunnen we ons na flink wat inspanning opfrissen en zoeken we weer voldaan onze bedden op .