gerton.reismee.nl

Roadtrip 2020 deel 1

Dag 1 - op naar Polen

Het is zondagochtend 9 augustus als we onze spullen inladen. Na een week klussen aan onze Multipla blijkt de tetris exercitie om zoveel mogelijk spullen mee te nemen niet zo ingewikkeld. De grote blokkerige Fiat is groot genoeg voor 6 personen of een bedrijfslading, en nu blijkt hij een tweepersoonsbed en kampeerbagage ook moeiteloos te herbergen. Het is met name de warmte al zo vroeg op de ochtend die ons op de proef stelt. We prijzen ons gelukkig met de airconditioning in de auto, daar we eerst hebben gekeken naar een Multipla zónder koelknop. Inmiddels is het gedrieën voorin zitten niet meer nieuw voor ons maar toch zorgt het ook deze ochtend weer voor een brede lach op ons gezicht. De Multipla roadtrip kan beginnen!

Zonder files verslinden we vele autobahn kilometers. Bij 130 km/u klinkt de motor niet echt op zijn gemak maar met de radio een tikkie harder gaat deze snelheid comfortabel en probleemloos. Bij 140 km/u trillen de passagiers van hun stoel waardoor je door hen meteen gecorrigeerd wordt op te hard rijden. De zit positie is vergelijkbaar met een busje wat voor een heerlijk overzicht voor de drie voorpassagier zorgt. De hoek naar het gaspedaal is voor de bestuurder daardoor wel wat oncomfortabel op de lange termijn. De beenruimte is zelfs voor de middelste persoon niet slecht, maar blijkt nog vele malen beter als deze met zijn linkervoet het gaspedaal bedient. Deze menselijke cruise control optie blijkt een win-win voor bestuurder en middenpassagier.

Bij iedere pitstop wordt de meerwaarde van de airconditioning weer duidelijk. Rond 19u begint het wat af te koelen en stopen we langs de snelweg om onze eigen kipschnitzels te bereiden, 20 meter van de KFC.

We rijden nog een uurtje door en zoeken in het donker een plek om onze Multipla om te toveren tot slaapplek. Bed uitklappen, gordijntjes ophangen en voor mij een tentje ernaast. De proof of the pudding of de hele camper constructie uitpakt zoals we gehoopt hadden.

Dag 2 - Warschau

Na een heerlijke nacht stap ik uit mijn tent om de ervaring van de Multicamper eens te polsen. Alle gordijntjes nog dicht maar wel een stoel uitgeklapt naast de auto. Al snel komt de eerste naar buiten en komt met de volgende conclusie: comfortabel matras, omdraaien = klemzitten tegen het plafond en temperatuur schommelt enorm. Eens zien of we deze ervaring de komende twee weken kunnen verbeteren. Terwijl we de boel weer rijklaar maken komt er een oude vrouw langsrijden die met handen en voeten duidelijk maakt dat dit open grasveld haar gebied is en of we willen vertrekken. Nou daar waren we toevallig net mee bezig. Dit maakt het wel lastig om te ontdekken welke niet omheinde plekken openbaar terrein zijn en welke privé eigendom. We rijden naar een parkje in de buurt voor ons ontbijt alvorens we onze reis naar Warschau vervolgen.

Na een uurtje rijden komen we aan bij een gespecialiseerd bedrijfje die voor een prikkie windvangers voor de Multipla heeft liggen. Daarmee kunnen we droog en veilig de ramen openen tijdens het kamperen. Via AirBnB vinden we een net appartement waar we zelf kunnen inchecken met de code. De middag willen we gebruiken om nog wat van de stad te zien. Het is een half uurtje lopen, maar zodra we drie groene stepjes zien is de keuze snel gemaakt om zoevend naar de stad te gaan. De besturing is even wennen maar al snel sjeesen we met 25 km/u tussen de voetgangers en fietsers door naar het Uprising Museum. Mondkapjes hebben we gelukkig al bij ons maar hier worden ook plastic handschoentjes verschaft om zogenaamd corona proof het museum te bezoeken. Ter compensatie mogen we gratis naar binnen. Het museum weet ons niet te raken. De tentoongestelde spullen zijn niet spraakmakend en de meeste informatie wordt met rommelige tekstborden en filmpjes vertoond. Jammer, want deze stad kent zeer indrukwekkende en gruwelijke momenten in de tweede wereldoorlog. De beelden van de verwoeste stad en de historie van de opstand die daaraan vooraf ging blijven mij wel bij na dit museumbezoek.

Met de elektrische stepjes vliegen we naar het park van waaruit onze wandelroute langs standbeelden en paleizen met als eindpunt de oude markt. De kleurrijke gebouwen in het oude centrum zijn een groot contrast met de levenloze sfeer die in de stad hangt. Ondanks de redelijke drukte is er van gezelligheid geen sprake. Ook de uitzichtpunten worden verpest door willekeurige moderne gebouwen. Het is een warme avond dus we gaan op zoek naar een plek waar we lokaal kunnen eten maar het liefst wel buiten op het terras. Het centrum zit vol met toeristische restaurants dus we nemen de step richting ons appartement en houden onderweg onze ogen open. Dat is niet makkelijk want deze stepjes blijken veel harder te gaan dus onze aandacht is vooral gericht op het verkeer waar we tussendoor vliegen. Uiteindelijk vinden we onderweg een Poolse vreet schuur waar in een oktoberfest sfeer de kilo's vlees en liters bier over de tafel gaan. Een heerlijke aardappelpannenkoek met goulash later lopen we terug naar ons appartement. Nadat ik twee hete dagen van me af heb gedoucht spelen we nog een paar potjes Dudo voordat we ons bed opzoeken.