gerton.reismee.nl

Roadtrip 2020 deel 4

Dag 7 - Zon zee en zand 2

Deze ochtend ben ik vroeg wakker. Ik loop een stukje over de kust naar weer een betonnen puinhoop omdat op dit stukje de zon al schijnt. Terwijl de visjes over het water stuiteren typ ik mijn verslag en geniet wat van de zon en de rust. Als ik terug loop is team Multipla ook wakker en rijden we naar een plekje uit de bossen om te ontbijten. Een oud gebouw met een basketveldje ervoor is onze Sovjet ontbijtplek. We rijden richting Ventspils, een Hanzestad en tevens de rijkste stad van het land. De stad is inderdaad rijkelijk gevuld met oude karakteristieke gebouwen, maar het is niet vergelijkbaar met West-Europese Hanzesteden. De oude gebouwen doen denken aan het wilde westen. Later is de stad opgevuld met Sovjet barakken en weer later houten Scandinavische huisjes. Het is een willekeur aan architectuur en de haven kent een puur industriële uitstraling. Er staat een lange rij bij het zwembad dus we besluiten onze tijd beter te besteden aan het strand. Dus de middag bestaat uit zacht zand, volleybal en en verfrissende duik in het zoute water.

Voor onze overnachting rijden we de kustlijn af naar het noordelijkste punt. De lange rechte weg dwars door de natuur is uitermate geschikt om in lekker tempo doorheen te vliegen. Aangekomen in Kolka blijkt dit een zeer populaire badplaats te zijn. We dineren op een plateau aan het strand en wandelen daarna naar de noordelijkste punt. Met de zonsondergang in de rug lopen we langs de vele fototoestellen en stelletjes die het romantische moment aanschouwen. Veel bijzonders heeft de kust verder niet te bieden. We gaan terug naar de parkeerplaats en installeren ons tussen een paar andere campers en tenten. Er ligt aardig wat gesprokkeld hout wat ik probeer aan te steken. Op dat moment komt de buurman met een fles spiritus aan om even te laten zien hoe ze dat doen in Letland. Zijn kinderen komen nog wat dennetakken brengen en in no time hebben we 'zône grote vuurbal'. Wesley en Paul krijgen nog illegaal gestookte whiskey aangeboden en zo bewijzen de Baltdn zich wederom in hun gastvrijheid. Als het vuur zich matigt geniet ik weer van het oneindige sterrenspectakel. Ook vandaag is er weer geen maanlicht te bekennen wat mede zorgt voor een spectaculair zicht. Deze nacht duik ik in mijn tent zonder een vallende ster te hebben gespot, maar wel weer heerlijk genoten van de pracht van de natuur.

Dag 8 - Op naar Riga

Inderdaad, vandaag gaan we naar Riga. Met weer volop zonneschijn, wat toch redelijk uitzonderlijk is volgens de Letten, rijden we langs de kustlijn. Op deze warme zondag staat het vol met geparkeerde Letse auto's die allemaal verkoeling zoeken aan het mooie strand. Wij rijden door naar Jürmala voor een wandeling door het moeras. Er is een houten wandelpad door het moeras gemaakt waardoor het goed begaanbaar is. De wandeling duurt een uur en dat is in de volle zon niet bepaald aangenaam. Boven op de uitkijktoren is nog een briesje te vinden. Op de terugweg richting de parkeerplaats eten we een ijsje om weer wat te verkoelen. We lopen bijna over een slang heen die het pad oversteekt. Terug in de auto stellen we de navigatie in op Riga. De meest bezochte Baltische plek onder toeristen. Het is een mooie stad met zowel klassieke als moderne architectuur. We regelen een appartementje, komen even bij onder de airco en maken ons op voor een stadswandeling. Door een mooi groot park lopen we naar het oude centrum vol kerken, oude gebouwen en stadsmuzikanten. Bij een sjiek maar voor toeristen betaalbaar restaurant achter de grote kerk ontdekken we culinair Letland. Normaal zoeken de toeristen hier het nachtleven op maar veel toerisme is er niet door Corona maar gelukkig waren we daar toch niet voor gekomen. Wij genieten meer van een warm bad en het Letse karaoke kanaal op tv waarna we ons bed en slaapbank opzoek

Robbert

Leuk hoor allemaal! Veel plezier nog