gerton.reismee.nl

Roadtrip 2020 deel 2

Dag 3 - Onder de radar

Vandaag gaan we naar de Litouwse grens. Litouwen en Estland hebben sinds gisteren de grenzen gesloten voor Nederlanders en andere EU lidstaten. Daar gaan onze roadtrip plannen om de Baltische Staten te bezoeken. We besluiten zelf te zien hoe de situatie aan de grens is. Dankzij het verdelen van de bestuurderstaken komen er al snel richting de grens. Er rijden veel vrachtwagens en we gaan er van uit dat de snelweg wel degelijk een grenscontrole kent. 10km voor de grens steken we een zandpad op en navigeren onszelf naar een onbegaanbaar pad dat wordt geblokkeerd door een roestig hek. Paul gaat op verkenning achter het hek maar zelfs veelzijdige Multipla is niet gemaakt voor deze afgesloten weg. We draaien om en proberen de volgende binnenweg. Enkele onverharde kilometers later waar we nog geen 30 km/u rijden komen roept Wesley "ja we zijn nu in Litouwen!". Van een grensaanduiding is geen sprake maar de verlossende woorden gaven ons een euforisch gevoel. Na 20 minuten draaien we weer de snelweg op en rijden we in Litouwen alsof er niets aan de hand is. In de supermarkt komen we er achter dat we de vertrouwde euro weer kunnen gebruiken. We rijden naar een groot meer waar we een mooi plekje vinden om te dineren en overnachten. Tussen de Duitse transporters is onze Multicamper een unieke verschijning. We zetten onze campingtafel op de steiger om te koken en dineren met uitzicht op het meer en het oude kasteel op één van de eilandjes. Een Litouwse vrachtwagenchauffeur maakt een praatje met ons en ook één Duits stel deelt wat ervaringen met ons. Het wordt al snel donker in deze andere tijdzone dus we maken snel onze slaapplekken klaar. Die avond zitten we aan een kampvuurtje en als ik opkijk waan ik me terug in Nieuw Zeeland. De heldere nacht brengt ons een adembenemende sterrenhemel. Grote sterren, kleine sterren, sterrenwolken, ik waan me in het decor van een fantasiefilm. Nog nooit zag ik zoveel sterren op het noordelijk halfrond. Ik ben nog nauwelijks bekomen van deze 180 graden filmsetting als er een hoofdrolspeler op toneel verschijnt. Of beter gezegd voorbijflitst. Een vallende ster breekt het serene stilleven. Waar ik in Nederland 's nachts de stad uit ben gefietst om na een half uur een vallende ster te spotten krijgen we die hier er als bonus bij. Wie had er gisteren gedacht dat we deze avond in Litouwen in het gras zouden liggen om vallende sterren te spotten bij een kampvuur. Momenten als deze maken de combinatie roadtrippen en wildkamperen zo onevenaarbaar. Het blijft niet bij die ene vallende ster. Het "wauw!" moment wordt ingeluid door een vallende ster die met haar lange felle staart de sterrenhemel door midden snijdt. Met alleen telefooncamera's op zak krijgen we dit nooit vastgelegd zoals het op ons netvlies gebrand staat. Met moeite neem ik afscheid van de pracht van de nacht en duik mijn tentje in.

Dag 4 - Een frisse start

Vannacht heb ik mijzelf met moeite warm gehouden. Waar een deken de afgelopen nachten nog een marteling was, had deze afgelopen nacht op een warm welkom kunnen rekenen. Dankzij een felle ochtendzon word ik toch nog mijn tent uitgestoomd. Wesley heeft inmiddels al een duik genomen en Paul en ik trekken onze zwembroek aan om ook op te frissen in het heldere meer. We drogen op met een naaktfotoshooten op de steiger en gaan dan op pad richting het kasteel. Nou ja, eerst even kleren aan. Het kasteel biedt weinig bijzonders maar zorgt voor een toeristische invulling van de ochtend.

's Middags rijden we door het centrum van Vilnius voor een eigen stadstour. Vanuit het uitzichtpunt verderop kunnen we de vele kerken aanschouwen, inclusief de Ascension kerk die op het bordje vertaald is als Church of Assumption. Meer dan dat lijkt de hoofstad niet te bieden dus op naar het volgende punt. Het geografische middelpunt van Europa. In Litouwen?! Ja daar ja. Meer dan een reeks vlaggen en een windrooster is het niet, maar toch leuk om hier even te stoppen. De route vervolgt richting de Westkust waar de verbinding met Kaliningrad ligt, het afgezonderde stuk Rusland. We rijden binnendoor door een nationaal park wat mooi wegen en uitzichten oplevert. Tegen de avond begint de Multipla te piepen. Het duurt even voordat we op de display zien dat er iets met de olie is. Toch gaat het olielampje niet aan. Toevallig rijden we langs een mooie plek langs het water om ons te installeren. We hebben een gezellige avond met wat volleybal, koken op de grillplaat en nog wat potjes Dudo. Morgen maar eens een autogarage opzoeken voor een olie verversing.